середа, 1 березня 2017 р.

Проект "Пташина їдальня"


Баланівська ЗОШ І-ІІ ступенів



Навчальний проект

«Пташина їдальня»

Природознавство. 2клас.








Підготувала та провела:
Черепанова Інна Борисівна
вчитель початкових класів

2016

Навчальний проект
ТЕМА: „Пташина їдальня ”
Дидактична характеристика проекту:
Тип проекту:
·                   За характером домінантної діяльності:  Практично орієнтований
·                   За змістовим  аспектом:  Природничо-науковий
·                   За предметно-змістовою галуззю: Міжпредметний.
·                   За характером координації: Безпосередній.
·                   За характером контактів: Серед учнів класу.
·                   За кількістю учасників: Колективний.
·                   За тривалістю: Проект середньої тривалості.
Проблема: Допомога птахам взимку.
Очікувані результати:

      учні навчаться планувати свій час;
      навчаться створювати продукти проекту згідно критеріїв;
      здобувати інформацію з різних джерел;
      аналізувати, систематизувати та представляти отриману інформацію у заданому вигляді;
      навчаться проводити цільовий або ефективний пошук в мережі Інтернет;
      отримають досвід публічного виступу під час захисту проекту,
      навчаться переносити наукові методи пізнання (аналіз, синтез, оцінювання), відпрацьовані під час роботи над проектом, на навчальну та суспільну діяльність;
      учні набудуть навички давати творчу оцінку результатам проектної діяльності та власним навчальним досягненням.
Спосіб вирішення проблеми: Виготовлення годівниць і розвішування їх на шкільному подвір’ї, організація регулярного підгодовування птахів.
Кінцевий продукт: Створення і організація регулярної роботи «Пташиної їдальні» на шкільній території; виставка малюнків, інформаційні повідомлення дітей, мультимедійна презентація, оформлення портфоліо.
Обладнання (для презентації): Зроблені учнями годівниці, виставка фотографій «Допоможемо пернатим», малюнки дітей на тему: «Птахи взимку», фотографії і малюнки зимуючих птахів,  декорації,  мультимедійні засоби.
План виконання проекту
1.     Мотивація значущої проектної діяльності з даної теми.
2.     Обговорення ідей, щодо вирішення проблеми та її представлення.
3.     Формулювання завдань, які вирішуватимуться.
4.     Об’єднання у творчі групи. Розподіл обов’язків між учасниками.
5.     Вивчення джерел потрібної інформації.
6.     Вивчення та аналіз зібраної інформації.
7.     Оформлення групової роботи.
8.     Презентація матеріалів під час уроку.
Етапи створення проекту
І етап: Підготовка
1.     Визначити тему, мету проекту, його тривалість.
2.     Заготовити корм для птахів у осінній період.
ІІ етап: Планування

1. Розподіл обов’язків у групах
2. Складання контрольних списків для груп за структурою:

Наші проектні завдання:
Дата початку
Дата завершення

Хто виконує
Кінцевий результат
1.





2.






3.     Провести екскурсію у природу, мета якої дізнатись, які птахи залишилися зимувати.
4.     Спостерігати за поведінкою птахів узимку, де переважно знаходяться, чим вони займаються й чим харчуються.
5.     Провести бесіду на тему: «Зима для птахів», на якій з’ясувати: Чи багато птахів можна побачити взимку в природі? Що є причиною їх малої чисельності в зимовий період? Чому залишились зимувати птахи, яких ми називаємо зимуючими?  Чи достатньо корму знаходять птахи взимку? Які птахи яку їжу полюбляють? Чому птахи потребують допомоги взимку?
6.     Намалювати малюнки на тему: «Птахи взимку»
 ІІІ етап: Реалізація проекту
1.     Зібрати матеріал: малюнки, листівки, фотографії зимуючих птахів для створення  комп’ютерної презентації, підписати.
2.     Знайти або скласти вірші, загадки, пісні, виписати цікавий матеріал про зимуючих птахів.
3.      Відібрати найголовніше, найцікавіше.
ІV етап: Виготовлення годівничок.
1.     Виготовити годівнички на уроці трудового навчання або в позаурочний час. 
VІ етап: Розвішування годівничок на шкільному подвір’ї, регулярне підгодовування птахів.
1.     Ознайомлення з правилами підгодовування птахів.
2.     Ведення спостережень за «Пташиною їдальнею» і занотовування цікавих фактів.
3.     Фотографування біля годівничок.
V етап: Презентація проекту „Пташина їдальня ”
1.     Створення комп’ютерних презентацій «Зимові розваги дітей», «Біля пташиної їдальні».
2.     Провести брей-ринг «Птахи».
3.     Розвісити малюнки.
4.     Провести свято „Пташина їдальня ”, на якому продемонструвати свої годівнички, знайдений матеріал про птахів, показати комп’ютерні презентації.

  Позакласний захід
ТЕМА. «Зимуючі птахи України»
МЕТА: навчити розпізнавати птахів за співом, навчити виготовляти годівнички з доступного матеріалу; ознайомити дітей з різноманітністю видового складу зимуючих птахів України, уточнити уявлення про спосіб життя птахів взимку; активізувати бажання допомагати птахам у холодну пору року; виховувати бережне ставлення до природи, любов до братів наших менших.
ОБЛАДНАННЯ: наочні посібники, таблиці, картки з малюнками, комп’ютер, слайд – шоу «Голоси птахів», матеріали для виготовлення годівничок, костюми птахів.
ХІД ЗАХОДУ
1.   Вступне слово вчителя .
Невід’ємною частиною природи є птахи. У лісі, на луках, у полі, в парку, саду біля житла – скрізь вони привертають нашу увагу. Ми спостерігаємо, як одні з них у пошуках їжі стрибають по землі, інші обстежують гілки й стовбури дерев. Ми милуємось їх польотом, формою тіла, красою оперення, дивуємося з їхньої поведінки. Не можемо уявити собі лісу без співу птахів, нас зачаровує пісня солов’я, жайворонка, навіть тихеньке тенькання якоїсь непомітної серед рослинних хащів пташини радує нас, створює добрий настрій.
Птахів, що оточують нас ми можемо побачити в будь – яку пору року.   Але, чи задумуємося ми про те, як їм важко взимку.
Птахи, які залишилися зимувати, весь короткий день шукають їжу. Одні споживають свої запаси, інші – клюють плоди, ягоди та насіння рослин (горобина, калина, омела, сосна, ялина).
Є й хоробрі птахи. Це наші «північні папуги» – шишкарі. Їдять вони насіння ялини або сосни, яке добувають з шишок вигнутими дзьобами. Тріщить мороз, а шишкар-мама сидить у гнізді і зігріває своїм теплом спочатку яйця, а потім – голих пташенят. Шишкар-тато весь цей час годує маму та пташенят насінням хвойних дерев, яке він приносить.
А зараз ми з вами трішки більше дізнаємося про птахів, які не залишають нас і взимку, про яких ми повинні піклуватися.
2.   Виступи учнів.
1 учень (демонструє малюнок синиці)
Про те, що СИНИЦЯ БЛАКИТНА дуже корисний птах, відомо людині ще з давніх-давен. Перший закон про охорону птахів був прийнятий на початку 13 століття, а в грамоті Людовика Баварського (1328 р.) говорилося, що: «Тяжкий штраф чекає того, хто зловить синицю – старанного ловця комах». Взимку синиці їдять у садах яйця та зимуючих гусениць золотогуски, деяких шовкопрядів. Щоб принадити синиць у сади, варто вивішувати їжу для них. Синиці починають гніздування рано навесні. Тому дуплянки для них розвішують з осені. Спочатку птахи ховаються в них від морозу, а потім залишаються і виводять пташенят в період гніздування. Синички, хоча й тримаються поблизу людини, свої гнізда часто будують в дуплах дерев, у щілинах будівель, на балконах, але завжди зберігають певну дистанцію. Житла споруджують дуже старанно, вимощуючи порожнину дупла або щілини стін будинку сухим мохом, сухою травою і листям, але саму середину гнізда, куди самочка відкладає маленькі білі з рожевими цяточками яйця (їх буває 10 – 12), вимощують ніжним пір'ячком і хутром тварин. Влітку синичка встигає вивести 2 покоління пташенят. Таким чином, можна підкреслити, що синички – це одні з найкорисніших пташок, які не тільки милують око і дарують насолоду своїм веселим співом, але й допомагають людям у боротьбі за високі врожаї садів та городів. Бережіть цих чудових пташок!
2 учень (демонструє малюнок щиглика)
ЩИГОЛЬ – має яскраво-жовті великі плями на крилах, дзьоб оточений оксамитно-червоною широкою смугою, дві світло-коричневі плями на світлих грудях, чорні пера крил – це основні ознаки щигля. Щогли завжди рухливі, тримаються парами, зграями, мандрують по дібровах лише весною, коли настає період виводити потомство. Щогли розбиваються на пари і починають вити гнізда, вкриті зверху лишайником та мохом. Середину гнізда самка вистеляє м’яким рослинним пухом, куди відкладає 4 – 5 яєць. Якщо щиглів тримати удома, то варто знати, як і чим їх годувати. Вони поїдають просо, мурашині яйця, насіння лопуха, шматочки яблука, насіння берези, вільхи.
3         учень (демонструє малюнок повзика)
ПОВЗИК ЗВИЧАЙНИЙ – назву йому дали, мабуть, через те, що полюбляє чіплятися до кори дерева головою вниз, сидіти або жваво лазити по стовбуру зверху вниз. Цей птах живе у нас протягом цілого року. Ранньої весни, як тільки пригріє сонечко в лісі, здалеку можна почути мелодійний гучний свист. Гніздиться цей птах переважно в дуплах дерев листяних або мішаних лісів. Гніздо – отвір дупла, завжди заліплене глиною, залишається маленький, геометрично правильний круглий отвір, куди ледве може влізти сам птах. Так пташка захищає своїх дітей від ворогів. Повні кладки з 7 – 9 плямистих яєць бувають двічі на літо – в квітні і в кінці червня. Живиться повзик влітку переважно комахами, серед яких багато небезпечних шкідників, наприклад, клоп-черепашка. Восени і взимку, коли не вистачає тваринного корму, охоче поїдає різне насіння. Повзик дуже корисний птах, якого слід охороняти і принаджувати в усі ліси та парки нашої країни.
4         учень (демонструє малюнок омелюха)
ОМЕЛЮХ – красивий птах, більший за горобця, має бурувато-сіре забарвлення з чорнувато-рудим відтінком. На голові птаха чималий чубчик, що надає йому трохи задирливого вигляду. Живляться омелюхи переважно різними ягодами і насінням дерев. Дуже люблять калину, горобину і особливо ягоди паразитичної рослини омели, за що й дістали свою українську назву – омелюхи. Полюбляють білі ягоди омели, які мають клейкий сік. Омелюхи сприяють поширенню цієї паразитичної рослини, бо, по-перше, частина насіння від роздавлених ягід приклеюється до лапок, дзьобів і оперення птахів і таким чином переноситься на інші незаражені дерева; по-друге, насіння омели витримує дію травних соків у шлунку і кишках птаха і виходить з екскрементами, не втрачаючи схожості. Отже, омела поширюється також і з покидьками омелюхів. А в усьому іншому омелюхи не шкідливі, а навпаки, зграйки їх прикрашають зимовий ландшафт.
5         учень (демонструє малюнок кропивника)
КРОПИВНИК (ВОЛОВЕ ОЧКО) – дуже маленька пташка, найменша серед наших птахів, за що дістала свою народну назву «волове очко». Забарвлення коричневе з темними поперечними смугами. Маленький хвостик задерикувато стирчить догори. Завжди ховається в купах зваленого хмизу, у густих кущах, весь час перебуває у жвавому русі. Співає недовго, але дуже дзвінко і приємно. Гніздиться завжди десь поблизу від лісових річок чи струмочків, будує складні кулясті закриті гнізда між корінням дерев, у стосах дров тощо. Кропивник – пташка осіла. Повні кладки складаються з 4 – 9 плямистих яєць. Живляться кропивники влітку переважно дрібними комахами, восени і взимку – ще й насінням. Дуже приємна, корисна пташка, яку, безумовно, варто охороняти.
6         учень (демонструє малюнок оляпки звичайної)
ОЛЯПКА ЗВИЧАЙНА. Мабуть, мало хто знає, що серед наших пташок є й така, яка вміє пірнати під воду. Біля бурхливих річок Карпат часто можна спостерігати невеликого темно-бурого з білим птаха. Полюбляє сидіти на камені біля самої води або швидко літати над нею. Якщо деякий час спостерігати за оляпкою, можна побачити, як вона раптом поринає у воду і довго не спливає на поверхню. Потім виринає, струшує воду і перелітає на інше місце. Птахи – осілі. Гніздо мостять у щілинах скель, на березі річки, між корінням дерев. Повна кладка має 4 – 5 білих яєць. Живляться оляпки переважно різними безхребетними тваринами, комахами, їх личинками, яких ловлять з берега, а іноді й під водою. Отже, оляпка – корисний птах, її варто охороняти!
3.     Прослуховування слайд – шоу «Пташині трелі»
4.     Продовження виступів учнів
7 учень (демонструє малюнок сови)
СОВА. Загальний тон забарвлення темно - рудий, з чорними поздовжніми рисочками. Очі ясно - оранжеві. Поширений по всій Україні, рідкісний птах. Зустрічається в різних місцях: у лісах, ярах, скелях, навіть на приморських кручах. Голос: глухе, але гучне «у - гу-у». Гніздиться просто на землі, відкладаючи яйця серед коріння вивернутого дерева, під колодою, в інші скелі або глинястої кручі. Кладка з 2 (іноді з 3) білих кулястих яєць, у квітні. Через п'ять тижнів вилуплюються
8 учень (демонструє малюнок бугая)
БУГАЙ. Птах трохи менший за свійську качку. Дзьоб прямий. На голові стирчать невеликі чорні пір'яні «ріжки» та «баки». З жовтня до січня забарвлення інакше. «Баки» зникають, «ріжки» зменшуються, на голові залишається чорна «шапочка» з невеликим «чубчиком». Поширений по всій Україні. Тримається зарослих слабо проточних водойм. Під час сезонних перельотів зустрічається і на відкритій воді. Прилітає в березні. Гніздо мостить з плаваючих водяних рослин прямо на воді. Кладка 3 -4 буруватих яєць, у травні. Через три тижні вилуплюються пташенята, яких мати часто возить на собі і навіть пірнає з ними, сховавши під крила. Відлітає у вересні -листопаді. Нерідко зимує на півдні України й подекуди на замерзаючих ділянках річок у інших місцях. Живиться дрібною рибою та дрібними водяними безхребетними.
9         учень (демонструє малюнок сороки)
СОРОКА - птах великий і приємний на вигляд. ЇЇ білий з чорним одяг виблискує, довгий хвіст, живі та хитрі очі. Живиться комахами та м’якотілими, розорює пташині гнізда, знищує пташенят та яйця. Дуже ляклива, гніздо ховає в кроні листяних дерев і прикриває зверху листям, так що в гнізді її помітити неможливо. Самка кладе в гніздо 7-8 зеленувато-синіх яєць в коричневу крапочку. Зимує в Україні.
10 учень (демонструє малюнок сойки)
СОЙКА.  Має синьо-біло-чорні пір’їни на крилах. Людину боїться, не підпускає до себе на відстань пострілу. На зиму не відлітає з України. Голос її пронизливий. Коли навколо спокійно, вона сидить на верхівці дерева і тихенько співає чужі пісні. На зиму вона запасає великий склад жолудів.
11 учень (демонструє малюнок горобця хатнього)
ГОРОБЕЦЬ ХАТНІЙ. У самців голова попеляста, облямована коричневими смугами, горло – чорне. Самка тьмяно - сірого кольору і в неї не має чорної плями. Зимує у нас. Гніздитьсь в закритих кутах будівель, під стріхами в тріщинах стін, в шпаківнях тощо.
12 учень (демонструє малюнок ворони сірої)
ВОРОНА СІРА. Забарвлення голови, крил та хвоста чорне черевце та спина попелясто-сіре. Взимку вони залітають в міста та села, з пересторогою відносяться до людей. Гніздо ворона в’є міцне, обмащує його глиною та ховає його на високих деревах.
  5.   Конкурс прислів’їв і приказок про птахів.
Птах
• Видно птаха по пір'ю.
• Видно птаха по польоту.
• Всяка пташка свої пісні має.
• Кожна птиця знайде свого Гриця.
• Ліпше пташці на зеленій вітці, ніж у пана в золотій клітці.
• Ранні пташки росу п'ють, а пізні слізки ллють.
•У всякої пташки свої замашки.
Гніздо
• Всяка пташка своє гніздо знає.
• Добра птиця свого гнізда не каляє.
• Свого гнізда не цурайся.
• Своє гніздо найтепліше.
• Воля пташці краща від золотої клітки.
• Гарна клітка не нагодує пташки.
Ворона
• Від ворон одстала, до пав не пристала.
• Вліз межи ворони, кракай, як і вони.
• Ворона вороні око не виклює.
• Ворона й за морем літає, та дурна вертається.
• Вороні і мило не поможе - все чорна буде.
• Лякана ворона куща боїться. Крук
• Де стерво, там і круки.
• Круки сідають, а пани на людську душу чигають.
• Крук крукові ока не видзьобає.
Горобець
• Горобець маленький, а серденько має.
•Горобців боятися - проса не сіяти.
•Краще нині горобець, як узавтра голубець.
•Ліпше горобець у жмені, як журавель у небі.
•Ліпше горобець в руці, чим заєць в лісі.
•Старого горобця на полову не зловиш.
•То стріляний горобець.
Зозуля
•Зозуля собі гнізда не мостить.
•Ще й на нашій вулиці зозуля закує.
Кулик
•Кожний кулик своє болото хвалить.
•Кулик кулика бачить здалека.
Ластівка
•Де ластівка не літає, а на весну додому прилітає.
•Ластівка день починає, а соловей його кінчає.
•Одна ластівка не робить весни.
Лелека
•Де лелека водиться, там щастя родиться.
Орел
•Краще битися орлом, ніж жити зайцем.
•Куди орли літають, туди сорок не пускають.
•Не вчи орла літати, а рибу плавати.
•Не вчи орла літати, а солов'я співати.
•Орел мух не ловить.
Синиця
•Краще синиця в жмені, ніж журавель у небі.
Сова
•Ніхто не буде знати, тільки сич та сова, та людей півсела.
•Сова вдень мовчить, а вночі кричить.
Сокіл
•Знати сокола по польоту, а доброго молодця по походці.
Соловей
•І соловейко не співає, коли їсти не має.
•В кожного солов'я пісня своя.
•Не потрібна солов'ю золота клітка, краща йому зеленая вітка.
•Не вчи солов'я співати, а орла літати.
•Соловей співає, поки голос має.
Сорока
•Всяка сорока від свого язика страждає.
•Двох сорок разом за хвіст не вдержиш.
•Дружні сороки і орла заклюють.
•Сорока на хвості принесла.

1         учень: Любий друже мій, юннате,
Уявляєш, скільки птах
Може з"їсти, поїдати
Гризунів, червів, комах?
2         учень: То ж птахи із нами в спілці,
Поля й саду сторожі
Сови, дятли і синиці,
Щегли, сойки, снігурі.
3       учень: То ж як стрінеш непутящих
Що біжать поза двором
Видирати гнізда в хащах –
Ти одразу присором.
Не лякайте, друзі,пташок!
Хай вони навкруг літають,
Крила їх в промінні сонця,
Наче райдуга нам сяють.
4   учень: Між дорослих і малечі
Пташка бачить все навкруг
Дружно сяде вам на плечі,
Якщо ви їй справжній друг.
5   учень: Тих, у кого є кормушки,
В кого є пташки в дворі,
Не кусають того мухи
І прокляті комарі.
6         учень: Бо пташки працюють ревно
Поїдаючи комах,
І до вечора в них, певно,
Аж оскома на зубах .
5.     Ознайомлення з правилами виготовлення пташиних годівничок.
Розповідь учителя.
Птахи взимку бояться не холоду, а голоду. Тих запасів, що були зроблені восени, не вистачає. Тому і гинуть птахи у сильні морози. В наших силах, друзі, врятувати птахів від голодної смерті: розвісити годівнички і всю зиму підгодовувати їх.
Слід пам’ятати що найголовніше, аби у годівниці завжди був корм, а конструкція годівниці повинна витримувати складні погодні умови. Корм повинен бути захищеним від опадів та вітру. Годівнички мають надійно кріпитися до дерев чи підвіконня. Вони не повинні відлякувати птахів та приваблювати котів, тому не слід розміщувати годівниці на землі чи низько над нею.
Для виготовлення годівниць можна використовувати порожні пластикові пляшки, картонні коробки чи робити годівнички з фанери чи дерева. Головне пам’ятати, що пташкам має бути зручно. Для кріплення сала можна використовувати булавки, підвішені на мотузці, або дріт.
 7.   Зимовий корм птахів.
Розповідь учителя
     насіння соняшника (не смажене) дуже люблять снігурі та синиці, добре ледь-ледь розчавити насіння пляшкою чи качалкою;
     коноплю люблять усі зерноїдні птахи;
     овес – на виправдання своєї назви їдять вівсянки та ще чубаті жайворонки (посмітюхи) й польові горобці;
     просто, пшоно – найулюбленіша їжа ти же вівсянок і жайворонків, крім того, просо їдять куріпки, синиці та горобці; гарбузове насіння (лише сире) гарно потішить Вас, оскільки дасть змогу побачити, як синиці, притиснувши лапкою насінину, діловито продзьобують у ній дірочку, стурбовано озираючись на всі боки;
     насіння дині не залишить байдужою жодну пташку;
     крихти сухого білого хліба (чорний хліб шкідливий для всього птаства) – чудовий корм для багатьох птахів;
     горобина і бузина, зібрані в кетяги й розвішані на деревах – найліпший подарунок дроздам;
     насіння ясеня (схожі на зв’язки ключів крилатки) – улюблений корм снігурів;
     насіння бур’янів (лобода, кропива, лопух, кінський щавель) – це найдешевший і дуже корисний корм для зерноїдних птахів.
Корм необхідно додавати потроху кожен день. Особливо корму має бути вдосталь під час ожеледиці та сильних снігопадів, бо в таку негоду джерелом харчування для птахів лишаються тільки годівниці.
Учениця: Поспіши, дитино мила,
Глянь на світ - навкруг:
Все зима снігом покрила –
І поля, і луг.
Ні зігрітись у промінні,
Ні знайти зерна.
Ось лежить там на камінні
Пташка нежива.
А тут друга прилетіла,
Жалібно квилить: -
Поможи, дитино мила,
Зиму пережить.
Обережно, о дитятко,
Стіл щодня змети –
І ці крихти в годівничку
Пташці принеси.
Вчитель: На цьому наш захід закінчився, а робота з питань   охорони птахів буде продовжуватися. Дякую всім за активну участь.


Немає коментарів:

Дописати коментар